Na stronach rządowych pojawił się projekt ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz ustawy o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania.
Pod tym tajemniczym tytułem kryje się regulacja implementująca Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2381 z dnia 23 listopada 2022 r. w sprawie poprawy równowagi płci wśród dyrektorów spółek giełdowych oraz powiązanych środków (dalej: „dyrektywa”), która ma na celu usprawnienie stosowania zasady równości szans kobiet i mężczyzn na stanowiskach kierowniczych, poprzez ustalenie wymogów dotyczących procesu selekcji kandydatów na te stanowiska. Przepisy dyrektywy odnoszą się do niedostatecznie reprezentowanej płci w organach spółek, a więc dotyczą zarówno mężczyzn, jak i kobiet.
W Debacie zorganizowanej przez Rzeczpospolita poruszyliśmy kluczowy dla nas temat: wdrożenie dyrektywy Women on Boards w Polsce.
Jak wiemy, czasu pozostało naprawdę niewiele i do 28 grudnia br. musimy wdrożyć ją do polskiego systemu prawnego.
Polska powinna wprowadzić zasadę 33% niedoreprezentowanej płci w zarządach i radach nadzorczych – wynika z panelu „Czas na [realną] zmianę, czyli jak skutecznie wdrożyć dyrektywę Women on Boards”, który Fundacja Liderek Biznesu prowadziła 12 czerwca 2024 roku podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie. Dyskusję moderowała założycielka FLB Iwona Kozera, a udział wzięli:
Spółki notowane na giełdzie to elita gospodarki. Powinny dawać przykład w zakresie ładu korporacyjnego, w tym równouprawnienia i różnorodności. W dokumentach i przekazach marketingowych wygląda to dobrze. W praktyce – zdecydowanie gorzej.
Na początku czerwca spotkaliśmy się w Ministerstwie Sprawiedliwości z Arkadiuszem Myrchą gdzie wspólnie z Anną Sirocką, Krystyną Boczkowską oraz Moniką Jezierska jako Fundacja Liderek Biznesu oraz European Women on Boards (EWOB) rozmawialiśmy o istotności dyrektywy European Women on Boards jako regulacyjnej szansy dla bycia wzorem ładu korporacyjnego na wszelkich poziomach.