X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Regulamin serwisu.
         
PL | EN    KONTAKT
 
 
 
 
Brain-friendly feedback czyli jak udzielać informacji zwrotnej bez stresu
Małgorzata Warda, MBA, praktyk i trener zarządzania, executive coach, akredytowana międzynardowa mentorka liderów na poziomie Senior Practitioner
 
 

Dla wielu osób konieczność przekazania informacji zwrotnej - szczególnie jeśli ma ona wydźwięk negatywny - wiąże się ze sporą dawką stresu. Warto wiedzieć, że stres ten jest naturalny i wynika z konstrukcji naszego mózgu, a w szczególności jednej jego części tzw. gadziego mózgu, którego rolą jest nas chronić. W czasach prehistorycznych przetrwanie było zacznie łatwiejsze w grupie, a wykluczenie z grupy społecznej i „wyrzucenie poza jaskinię” – na przykład z powodu nieporozumień - oznaczało rychłą śmierć.

Choć nasze relacje społeczne ewoluowały szybciej niż nasz mózg, nadal w niektórych sytuacjach stara się on nas „chronić”, nawet jeśli realnego zagrożenia dla naszego przetrwania w obecnych czasach już nie ma.  Gdy przykładowo stoimy przed zadaniem udzielenia komuś negatywnej informacji zwrotnej, nasz mózg stara się nas podświadomie ostrzec i przekazać nam informację, że to potencjalnie ryzykowne i może negatywnie odbić się na relacji z rozmówcą, a tym samym skończyć się dla nas źle. Warto mieć świadomość, że taka reakcja jest zupełnie naturalna, ale poprzez ćwiczenia można nauczyć się przekazywać i przyjmować feedback bez stresu.

 

Feedback bez stresu – czy to możliwe?

Przekazywanie informacji zwrotnej to umiejętność z kategorii tzw. kompetencji miękkich, którą można i warto wytrenować. Jednak należy ją ćwiczyć przede wszystkim w relacji z drugim człowiekiem - na przykład podczas warsztatów. Podczas prowadzonych przeze mnie warsztatów „Feedback i delegowanie zadań i odpowiedzialności”, nie tylko uczymy się konkretnych technik i modeli ułatwiających przekazywanie feedbacku, tak aby u osoby udzielającej, jak i rozmówcy nie budziły negatywnych emocji, ale także przyzwyczajamy nasz mózg do tego, że przekazywanie informacji zwrotnej jest naturalnym elementem współczesnej komunikacji. Podczas takich ćwiczeń mózg oswaja się zarówno z przekazywaniem, jak i z przyjmowaniem feedbacku i z czasem przestaje ją odbierać jako sytuację potencjalnie niebezpieczną.

Jeśli chcesz nauczyć się udzielać feedbacku w sposób przyjazny dla mózgu, tak aby pełnił funkcję rozwojową i budował pozytywne relacje biznesowe, sprawdź kolejny termin naszych warsztatów otwartych.

Jeśli interesuje Cię temat feedbacku zajrzyj również do artykułu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o autorce kliknij tu.

 

O autorce:

Małgorzata Warda, MBA – praktyk i trener zarządzania, executive coach, akredytowana międzynardowa mentorka liderów na poziomie Senior Practitioner – specjalizuje się w przywództwie, zarządzaniu zmianą, emocjami i komunikacji interpersonalnej. W 2023 roku wyróżniona na liście „15 Top Coaches in Warsaw” przez kanadyjski portal Influence Digest, jest także certyfikowaną konsultantką kryzysową z uprawnieniami do udzielania wsparcia w kryzysach psychologicznych. Przez ponad 20 lat pełniła funkcje operacyjne i zarządcze w dużych korporacjach.

 

« Powrót do listy wpisów