X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
         
PL | EN
 
 
 
 
Jak być dla siebie łagodną i nadal odnosić sukcesy?
Marzanna Maciejewska, Professional Business Coach
 
 

Pracując z jedną z moich klientek, ambitną, odnoszącą sukcesy kobietą nad ważnymi dla niej celami, rozmawiałyśmy o tym w jaki sposób radzi sobie w sytuacjach, które są dla niej trudniejsze, w takich, w których rzeczy nie dzieją się zgodnie z jej życzeniem, lub w takich, w których popełniła błąd. Po krótkim namyśle odparła, że w takich sytuacjach zwykle mówi do siebie ostro: „ Jazda, nie bądź nieudacznikiem! Nie jęcz i nie lituj się nad sobą!  Musisz sobie z tym poradzić! Do przodu!“ Powiedziała też, że za każdym razem gdy „motywuje się“ w taki sposób, najczęściej realizuje to co założyła, jej samopoczucie nie jest jednak najlepsze.

Taka postawa nie jest czymś wyjątkowym. Wiele kobiet w sytuacjach trudnych, traktuje siebie wyjątkowo brutalnie. Zapytane jednak czy dodawałyby w taki sposób otuchy swojej najlepszej przyjaciółce zazwyczaj wyraźnie zaskoczone odpowiadają: „Nie, nigdy, to niemożliwe“. Z łatwością jednak robią to samym sobie.

Czy  to skuteczny sposób na życiowe wyzwania?

Jeśli mierzyć miarą realizacji zadań – najczęściej tak. Jeśli przyłożyć inne miary  takie jak dobry kontakt ze sobą, poczucie wewnętrznego spokoju i oparcia w sobie, radość z życia – niekoniecznie. Częste „musztrowanie się“ może z czasem prowadzić do poważnych konsekwencji:  zwiększenia poziomu lęku, a nawet depresji czy wypalenia.

Czy istnieje alternatywa?

Tak. Jest nią intensywnie się rozwijający nurt przynależny do obszaru uważności, a nazywający się okazywaniem współczucia i łagodności w stosunku do samego siebie. 

Czym zatem jest współczucie dla samego siebie?

Nie różni się ono od współczucia, które mamy dla innych.  Aby poczuć i okazać je drugiemu człowiekowi, musimy najpierw zauważyć jego cierpienie, poczuć się nim poruszeni. W takich chwilach przychodzimy drugiej osobie z pomocą, okazujemy jej zrozumienie i akceptację. Okazując współczucie drugiemu człowiekowi, zdajemy sobie sprawę, iż błędy, niepowodzenia, niedoskonałość są naturalną częścią ludzkiego doświadczenia.

Współczucie i łagodność w stosunku do samego siebie obejmuje dokładnie te same elementy. Kiedy się nam coś nie udaje, zamiast ignorować złe samopoczucie z tym związane, możemy po prostu przyznać, że stan, w którym jesteśmy jest dla nas trudny, możemy zadać sobie pytanie: „W jaki sposób mogę teraz najlepiej o siebie zadbać? Co moge ofiarować samej sobie aby poczuć się lepiej?“. Zamiast  ostrych słów należy przyznać sobie prawo do popełniania błędów. Ostatecznie – czy ktoś kiedyś postanowił, że zawsze musimy być perfekcyjne?

Jakie korzyści daje łagodność w stosunku do samej siebie?

Badacze przekonują, że w znaczący sposób podnosi optymizm i motywację do działania. Współczucie dla siebie zwiększa również  odporność na negatywne emocje – potrafi skutecznie wyzwolić z emocjonalnego rollercoastera, który tak często rządzi naszym życiem. Ludzie, którzy potrafią dać samym sobie uwagę i łagodność bez ostrego osądzania dokonują lepszych, zdrowszych dla siebie wyborów.

Jeśli od któregoś momentu czytania tego tekstu zadajesz sobie pytanie jak to jest ze współczuciem dla siebie samej u Ciebie, już za chwilę będziesz mogła tę ciekawość zaspokoić.  Dr Kristin Neff - jedna z wiodących badaczek - opracowała test, w którym możesz to szybko sprawdzić (http://www.self-compassion.org/test-your-self-compassion-level.html).

Czytając wyniki testu – bądź dla siebie wyrozumiała!

« Powrót do listy wpisów
 
 
 
 
Projekt: Borek Design
 
Realizacja: Internet Age