X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Regulamin serwisu.
         
PL | EN    KONTAKT
 
 
 
 
Feedback Challenge
Agnieszka Bilińska, CEO Trusted Communication
 
 
W procesie feedbacku, to otrzymujący informację zwrotną – nie dający – jest kluczowym graczem w zmianie i budowaniu kultury feedbacku w firmie. Jakie korzyści może nam przynieść nauka przyjmowania informacji zwrotnej?
 
W ostatnim czasie wiele firm decyduje się na wprowadzenie kultury feedbacku. Z nadzieją podchodzą do tego tak ważnego tematu i narzędzia, bez którego ciężko jest mówić o rozwoju pracowników, modelowaniu zachowań, wprowadzaniu zmiany czy podnoszeniu kompetencji.
 
Często jednak firmy koncentrują się na uczeniu jedynie kompetencji jak udzielać informację zwrotną współpracownikom i zespołowi. Tymczasem to odbiorca feedbacku odgrywa kluczową rolę w tym procesie. To on bowiem decyduje co z nią zrobi: przyjmie czy też zignoruje wychodząc z założenia, że nie zgadza się z nią. Kto z nas lubi otrzymywać informację zwrotną na swój temat? Jeszcze często udzieloną w sposób nie do końca profesjonalny, w emocjach, zwykle bez przygotowania, częściej negatywną niż pozytywną…
 
Zdaniem Douglasa Stona i Sheli Heen (Thanks for the Feedback) ciągła praca nad podnoszeniem kompetencji przyjmowania feedbacku przyniesie nam trzy poniższe korzyści:
 
1.Lepiej i szybciej uczymy się
 
Gdy stajemy się lepsi w przyjmowaniu informacji zwrotnych, bierzemy odpowiedzialność za naszą przyszłą naukę i rozwój. Feedback może dostarczyć nam cennych informacji na temat najlepszych kierunków przyszłego rozwoju. Z punktu widzenia organizacji jest w tym ogromna korzyść, że dana osoba bierze odpowiedzialność za swój rozwój, przekłada się to natychmiast na wyniki całego zespołu.
 
2.Poprawiamy nasze relacje
 
Sposób, w jaki radzimy sobie z feedbackiem ma wpływ na nasze relacje z innymi ludźmi. Jeżeli jesteśmy otwarci na feedback, wysyłamy dwie ważne wiadomości: że jesteśmy pewni siebie i że nasz rozwój ma dla nas znaczenie. Jeżeli natomiast zachowujemy dystans i nie przyjmujemy informacji zwrotnych, pokazujemy że nie ma dla nas znaczenia zdanie innych o naszej osobie. Ludzie z naszego otoczenia potrzebują omówić jak nasze zachowanie wpływa na nich i jak się z tym czują.
 
3.Zmniejszamy stres i niepokój
 
Kiedy dostajemy negatywny feedback i czujemy się z tym źle, ostatnią rzeczą o której myślimy jest nauka nowych kompetencji. Stopniowe dawanie sobie rady z otrzymaniem feedbacku poprawia naszą zdolność radzenia sobie w tych sytuacjach, kiedy szczerze mamy dosyć i ogarniają nas wątpliwości. Uczymy się wtedy opanowania, otwartości i stawiania czoła sytuacjom dla nas niekomfortowym. Wymaga to od nas odwagi.
 
Mam wrażenie, że nasza polska kultura i panujące stereotypy nie sprzyjają do końca budowaniu kultury feedbacku. Jest on bowiem kojarzony bardziej z krytyką i oceną niż słynnym „feedback is a gift”. Warto go przeanalizować, mieć własną refleksję i wziąć z niego to co najlepsze, żeby móc się dalej świadomie rozwijać. Warto pochylić się nawet nad feedbackiem, który wydaje nam się „słaby” i przekazany nam w sposób nie do końca profesjonalny. Zawsze można znaleźć w nim wartość, która pozwoli nam być jeszcze lepszym w tym co robimy.
 
Agnieszka Bilińska, mentorka, executive coach, trenerka biznesu oraz doświadczona menedżerka pracująca od ponad 20 lat w globalnych firmach - na stanowiskach executive w zarządach i radach nadzorczych.
 
Agnieszka jest również autorką i prowadzącą największego i najbardziej kompleksowego programu rozwojowego dla kobiet liderek w Polsce - Leading Women.
 
Najlbiższa, XVI edycja Programu Leading Women startuje 10 maja 2023 roku.
Więcej informacji na stronie Programu pod tym linkiem -> Leading Women
 

 

« Powrót do listy wpisów