X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Regulamin serwisu.
         
PL | EN    KONTAKT
 
 
 
 
Skuteczny przepis na Employer Branding? Najnowszy Raport Dobrych Praktyk Pracodawców
 
 

Czy łatwo jest być szefem w 2022 roku? Jak niejeden miał okazję się już przekonać – nie bardzo. Ostatnie kilka lat wielu pracodawców prawdopodobnie zapamięta do końca życia i niestety raczej w nienajlepszym kontekście. Poza ewidentnymi wyzwaniami, które jak by nie patrzeć są świetną okazją do rozwoju, liderów nie spotkało wiele dobrego. Stale rosnące oczekiwania finansowe wywołane coraz bardziej odczuwalną inflacją i spadkiem bezrobocia. To dodatkowo doprawione presją kosztową konsekwentnie nakładaną na menadżerów. Od dawna, niezmiennie rosnący poziom stresu u pracowników, teraz jeszcze spotęgowany ostatnimi wydarzeniami na świecie. Dzisiejszy świat nie oszczędza kierowników. Jak poprawić coraz mniejszą motywację pracowników w czasach, kiedy ich kreatywność, zaangażowanie i produktywność są cenne jak nigdy dotąd? Jak stworzyć sprzyjającą pracy atmosferę? Jakie, zdaniem pracowników, warunki są przyjazne i pomagają w realizacji wszelkich zadań? Na takie pytania odpowiedzi należy szukać w  przygotowanym prze Instytut Humanites najnowszym Raporcie Dobrych Praktyk Pracodawców, którego partnerem jest Fundacja Liderek Biznesu.

Problemy kadrowe nie są obce niemalże żadnej firmie. W przypadku organizacji szukających wysoko wykfalifikowanych specjalistów, których odczuwalny jest wyraźny niedobór, można nawet mówić, że taka sytuacja jest normą. Powszechnieje spadek zaangażowania, niepokojące są dane udostępnione przez instytut Gallupa, według których średnie zadowolenie z życia osiąga już na tyle niski poziom, że przy nim, myślenie o satysfakcji z pracy wydaje się właściwie niepoważne. Jest to bezpośrednio powiązane z mającą swój początek w Stanach Zjednoczonych tak zwaną „Wielką Rezygnacją”. Owe zjawisko idzie w bezpośredniej korelacji z pandemią, która wystawiła na ostateczną próbę psychikę wielu pracowników.

Dotychczasowa tak popularna pogoń za karierą została ponownie zweryfikowana, tym razem z widocznym skutkiem. Ludzie zaczęli dostrzegać drugą stronę ciężkiej, nierzadko bardzo monotonnej pracy pod presją. Wyższe stawki przestały być wystarczającym zadośćuczynieniem za brak spełnienia, wypalenie i zatracenie granic między życiem i pracą w czasie „zdalnej” pandemii. Ocean wypowiedzeń na całym świecie stał się wynikiem świadomości, że życie posiada się tylko jedno i ciężko jest je prowadzić bez celu, który jest przecież jedną z podstawowych ludzkich potrzeb. Ostatecznym tego skutkiem są potęgujące siebie nawzajem fale rezygnacji z pracy i ucieczki w przysłowiowe i jak zadziwiająco aktualne dzisiaj Bieszczady. Świadomość, że ktoś inny zrealizował, do tej pory tylko czysto teoretyczną i raczej odległą wizję ucieczki, bardzo ułatwia podjęcie analogicznej decyzji.

Dlatego kluczowe jest zapewnienie teraz jak najlepszych warunków sprzyjających pozyskaniu i utrzymaniu najważniejszego kapitału jakim dysponują firmy – ludzi. Naturalną koleją rzeczy zdają sobie z tego sprawę wszystkie znaczące firmy przez co rywalizacja o pracowników rośnie ponad proporcjonalnie do ich kwalifikacji. Całe zespoły przekonały się jak ciężkie i odbiegające od, z pozoru łatwej teorii może być stworzenie odpowiedniej kultury organizacyjnej. Nieprzerwanie wszyscy pracodawcy powinni zadawać sobie pytanie jak mogą lepiej zadbać o swoich pracowników.

Tutaj z pomocą może przyjść raport Instytutu Humanites, w którym samych pracowników zapytano co najbardziej cenią w swoim środowisku pracy, czego oczekują od liderów i na jakie wartości w pierwszej kolejności zwracają uwagę. Autorzy zaznaczają, że najważniejsza jest spójność całego systemu. Rozwijanie tylko niektórych aspektów nie ma szans równać się z holistycznym podejściem, które ostatecznie jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym na trwałe i pozytywne budowanie kapitału społecznego. Możemy przeczytać o 4 wyróżnionych sferach budowanych przez różnorodne praktyki oraz przykłady ich zastosowań przez badane organizacje. Wyróżniono również wartości uznawane przez pracowników za najcenniejsze u ich pracodawców. Są to przede wszystkim zaufanie i możliwość kreatywnego działania połączone ze stałym poczuciem sprawczości, istotności, sensu oraz w pierwszej kolejności satysfakcji.

Aby zagwarantować w swojej organizacji takie warunki zarządzający dysponują całym wachlarzem odmiennych benefitów: od popularnych integracji, szkoleń, dodatkowych dnia wolnych, przez pomoc psychologiczną, programy mentoringowe, po do tej pory nie tak często spotykane wolontariaty. Należytą uwagę przykłada się również jednej z najważniejszych składowych dobrego samopoczucia i ogólnorozumianego zdrowia, czyli aktywności fizycznej.

Trendy wskazują, że organizację obrały dobrą drogę dążąc do dostosowania swoich środowisk do potrzeb pracowników oferując im zróżnicowane, ambitne zajęcia, zapewniając jednocześnie balans między pracą a czasem wolnym i zrównoważony rozwój na wielu płaszczyznach. Trzeba mieć nadzieję, że pracodawcy nie poprzestaną na tym i będą elastycznie wprowadzać nowe rozwiązania w kontekście choćby takich problemów jak starzejące się społeczeństwo i wielu innych komplikacji z którymi przyjdzie się rynkowi zmierzyć.

 

Raport powstał w oparciu o dane zebrane w zeszłorocznej edycji konkursu Firma Przyjazna Rodzinie/ Człowiekowi.

Obecnie trwa nabór do nowej edycji Konkursu. Poza szansą na budowanie zewnętrznego wizerunku konkurs daje możliwość ewaluacji dotychczasowych działań – każdy uczestnik otrzymuje indywidualny raport z wynikami badania pracowników, który pozycjonuje go na tle konkurencji. Ponadto jest to szansa na wymianę doświadczeń pomiędzy uczestnikami na temat konkretnych sposób wdrażania polityki dobrostanu. Więcej informacji na temat konkursu znajduje się na stronie organizatora.      

Organizator Konkursu:

Instytut Humanites – Człowiek i Technologia jest think&do tankiem, który od 2010 roku działa na rzecz zrównoważonego rozwoju kapitału społecznego.

Raport: https://www.humanites.pl/baza-wiedzy/

Strona Konkursu: https://2godzinydlarodziny.pl/konkurs-firma-przyjazna-rodzinie-firma-przyjazna-czlowiekowi/

 

« Powrót do listy wydarzeń