X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
         
PL | EN
 
 
 
 
Fundacja Liderek Biznesu zaangażowała się w EY Women3. The power of three.
 
 

Według raportu "Global Gender Gap", przygotowywanego przez Światowe Forum Ekonomiczne, w 2014 roku osiągnięcie równości płci mogło nastąpić po 80 latach. Okazuje się, że w ciągu tylko jednego roku, 2015, kobiety straciły prawie 30 lat w drodze do równości. Tak więc 80 lat wydłużyło się już do 118 lat!

Fundacja Liderek Biznesu zaangażowała się w inicjatywę podjętą przez firmę EY "Women. Fast Forward". Program powstał w styczniu 2015 roku, podczas Światowego Forum Gospodarczego w Davos. W jego ramach utworzono forum dyskusyjne "Women³. The Power of Three", którego uczestnikami są przedstawiciele rządów, przedsiębiorców oraz świata nauki w regionie Europy, Indii, Bliskiego Wschodu i Afryki. Głównym celem forum jest zwiększenie obecności kobiet w biznesie. Pierwsze spotkanie miało miejsce w Brukseli, w kwietniu 2015 roku. W ramach inicjatywy odbyło się 10 regionalnych spotkań z ponad 150 liderami. Przeprowadzono też badanie ponad tysiąca organizacji.

Fundacja Liderek Biznesu włączając się w dyskusję skoncentrowała się na doświadczonych kobietach, które mogą pomagać w rozwoju biznesu i zespołów uczestnicząc w zarządzaniu.

W Warszawie dyskutowano nad możliwymi rozwiązaniami, które przyczyniłyby się do zwiększenia udziału doświadczonych kobiet w zarządzaniu firmami. Zastanawiano się nad tym, jakie czynniki są niezbędne, by wykorzystać potencjał doświadczonych kobiet oraz jakie powinny mieć umiejętności, by zajmować wysokie stanowiska w biznesie.

W listopadzie 2015 roku odbyło się spotkanie "Women³. The Power of Three" w Istambule. Z Polski uczestniczyła w nim założycielka Fundacji Liderek Biznesu Iwona Kozera, a także Katarzyna Twarowska, prezes Fundacji, Danuta Hübner, poseł Parlamentu Europejskiego Alicja Kornasiewicz, dyrektor zarządzająca Morgan Stanley, dr Agnieszka Słomka, SGH, Danuta Dąbrowska, VP Finance & Administration Pandora oraz Angelina Sarota, przewodnicząca Rady Nadzorczej PKN Orlen. 

Film z forum w Istambule znajduje się tutaj

"W Istambule było ponad 100 osób z 23 państw. Cieszę się, że Polska miała silną reprezentację, a kwestie wykorzystania potencjału kobiet w gospodarce zaczynają być istotne także i u nas. Celem spotkania było wybranie najważniejszych rekomendacji spośród wszystkich zgłoszonych na regionalnych spotkaniach. Ostatecznie z ponad 20 propozycji wybraliśmy 5 najważniejszych grup działań. Są oficjalnymi działaniami "Women³. The Power of Three", dzięki którym mamy nadzieję przyspieszyć równość kobiet i mężczyzn w biznesie."

Iwona Kozera, Fundatorka FLB

 

 

Women³. The Power of Three stworzyła więc listę rekomendowanych działań, które powinny być podjęte przez rządy, firmy oraz przedsiębiorców, by zwiększyć równość w biznesie. Rekomendacje obejmują różne wymagania, w zależności od stopnia rozwoju zawodowego kobiet (zaczynające karierę, będące w jej trakcie oraz doświadczone), a także możliwe do wykorzystania narzędzia - technologię i media.

 

Kobiety zaczynające karierę zawodową

Kobiety wchodzą na rynek pracy mając dwadzieścia kilka lat. Są tak samo dobrze wykształcone jak mężczyźni i mają podobne cele. Badanie EY pokazuje, że 43% z nich chciałoby w przyszłości zajmować wysokie stanowiska. Po 5 latach pracy taką chęć deklaruje już jedynie 16% kobiet.

Rekomendacja

Stworzenie nagrody "Najlepszy pracodawca", która promowałaby organizacje mające odpowiednie programy rozwoju dla kobiet zaczynających karierę zawodową.

Kobiety w trakcie kariery zawodowej

Wiele z nich robi karierę zawodową  i osiąga kolejne stanowiska. Są to na ogół kobiety w przedziale 30-40 lat, które mają - poza pracą - także obowiązki rodzinne. Dlatego firmy, w których pracują, powinny zapewnić wsparcie, umożliwiające rozwój we wszystkich rolach - społecznych i zawodowych.

Rekomendacja

Większość rządów i organizacji ma polityki promujące wspieranie kobiet w miejscach pracy, ale często nie są stosowane. Dlatego rządy państw powinny wymagać, by przedsiębiorstwa w swoich sprawozdaniach informowały o zasadach rozwoju i awansów kobiet. Wynagrodzenie najwyższej kadry kierowniczej powinno być uzależnione od tego, jak organizacje promują kobiety.

Kobiety doświadczone

Osiągając szczyt kariery zawodowej kobiety mają wiele możliwości, w tym zajmowanie coraz wyższych stanowisk lub rozwijanie innej kariery - jako przedsiębiorca czy członek rad nadzorczych. W praktyce organizacje nie przykładają zbyt wielkiej wagi do wiedzy i umiejętności doświadczonych kobiet.

Rekomendacja

Konieczne jest umożliwienie wymiany doświadczeń pomiędzy pokoleniami, na przykład wykorzystując nowoczesne technologie oraz media społecznościowe. W ten sposób kobiety rozpoczynające swoją drogę zawodową mogłyby skorzystać z wiedzy kobiet doświadczonych, z pożytkiem dla obu stron oraz całych organizacji. 

Nowoczesne technologie

Kobiety są użytkownikami mediów społecznościowych oraz aplikacji mobilnych. Istnieją już platformy dla przedsiębiorczych kobiet, ale nie ma mechanizmów pozwalających na łączenie ze sobą przedsiębiorczyń z różnych stron świata.

Rekomendacja

 

Współpraca z rządami, by promować wśród przedsiębiorczyń źródła finansowania biznesów, a także by edukować inwestorów, że firmy założone i prowadzone przez kobiety są warte zainwestowania. Powinna być stworzona platforma umożliwiająca kontaktowanie się kobiet prowadzących własne przedsiębiorstwa ze sobą, z mentorami, trenerami oraz potencjalnymi inwestorami.

Media

Mogą wywierać pozytywny lub negatywny wpływ na karierę zawodową kobiet. Niestety, wiele z nich nadal utrwala stereotypy dotyczące kobiet w miejscu pracy.

Rekomendacja

Stworzenie platformy oceniającej sposób, w jaki media relacjonując tematy biznesowe poruszają kwestie równości. Pod uwagę brane byłoby na przykład to, ile kobiet jest regularnie opisywanych na stronach biznesowych poszczególnych gazet.   

 

« Powrót do listy wydarzeń
 
 
 
 
Projekt: Borek Design
 
Realizacja: Internet Age