X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Regulamin serwisu.
         
PL | EN    KONTAKT
 
 
 
 
40-lecie Karty Praw Kobiet CEDAW
 
 

Z okazji 40-lecia Konwencji ONZ w sprawie likwidacji wszelkich form dyskryminacji kobiet, Pełnomocnik Prezydenta Warszawy Katarzyna Wilkołaska -Żuromska zorganizowała konferencję poświęconą kobietom na rynku pracy. Gościem specjalnym była Nicole Ameline – wiceprzewodnicząca Komitetu CEDAW.

Mimo istniejącego prawa w Polsce kwestie dyskryminacji kobiet nadal są aktualne. Blisko 60% Polaków uważa to za ważny problem społeczny. W badaniu dotyczącym równości płci, Polska zajmuje 24 miejsce wśród 28 krajów Unii Europejskiej. Zdaniem Rzecznika Praw Obywatelskich Adama Bodnara dodatkowo ogranicza się debatę prowadzoną przez organizacje pozarządowe, zajmujące się prawami kobiet, na rzecz haseł polaryzujących opinię publiczną.

Walka o równość praw kobiet jest nadal konieczna i – jak zauważyła Wicemarszałek Sejmu Małgorzata Kidawa-Błońska – dotyczy eliminacji dyskryminacji seksualnej, szklanego sufitu i wyrównywania luki płacowej. Według dr Ewy Rumińskiej – Zimny, ekspertki ONZ, w Polsce od ponad 20 lat luka płacowa pozostaje na tym samym poziomie i mieści się w przedziale 16-24%, zwłaszcza w sektorze prywatnym.

Na konferencji przytaczano dobre praktyki wyrównywania szans kobiet na rynku pracy z Wielkiej Brytanii czy Islandii. Pokazują, że zarówno miękkie, jak i twarde rozwiązania w zakresie kwot czy standardu równej płacy mają bardzo pozytywny wpływ na sytuację zawodową kobiet.  

Podczas debaty z udziałem Agnieszki Maciejewskiej, prezeski Fundacji Liderek Biznesu, rozmawiano o rozwiązaniach, które pomagają zwiększyć udział kobiet w kadrze zarządzającej. Przykładem są procesy rekrutacji, które weryfikują kompetencje aplikujących osób w sposób anonimowy, bez ujawniania ich płci, aż do rozmowy z kandydatem. Dyskutowano o procedurach HR, które zapewniają odpowiednią reprezentację kobiet w procesach promocji. Wszystkie uczestniczki panelu zgodziły się, że zwiększenie udziału kobiet w biznesie musi odbywać się we współpracy z mężczyznami, ale także równolegle ze zwiększaniem ich udziału w zajmowaniu się domem. Podkreślano też, że stereotypy są krzywdzące dla obu płci, a liczne badania od lat podkreślają korzyści z różnorodności w biznesie.

   

 

« Powrót do listy wydarzeń