PROGRAM | KORZYŚCI | DLA KOGO | OPIS WEBINARÓW | PROWADZĄCY
12 PUŁAPEK PROCESU MENTORINGOWEGO
CYKL 4 WEBINARÓW SZKOŁY MENTORÓW BIZNESU O DYSFUNKCJACH
W PROCESACH MENTORINGOWYCH
„Mentoring to bezpieczne towarzyszenie w warunkach wolności i zgoda na popełnianie błędów”
Piotr Ciacek
W czasach, kiedy mentoring powoli staje się nieodłącznym elementem środowiska biznesowego, w czasach, w których:
rola mentora i mentorki jest kluczowa i wiąże się z nią coraz większa odpowiedzialność.
Mentorzy i mentorki, podobnie jak psycholożki, psycholodzy, coachowie, coachinie, psychoterapeuci, psychoterapeutki – osoby, których praca opiera się na relacjach z drugim człowiekiem, narażeni są na wątpliwości, niekiedy wewnętrzne konflikty, konfrontacje poglądów czy wartości. Powyższe wyzwania mogą prowadzić do wpadnięcia w pułapkę zachowań, stereotypów niepożądanych w procesie mentoringowym.
W trakcie wielu sesji superwizyjnych, szkoleniowych a także rozmów z mentorkami i z mentorami, a także w wyniku naszych doświadczeń własnych oraz naszych superwizorów – zauważyliśmy kilka stale powtarzających się błędów, popełnianych nie tylko przez początkujących, ale także doświadczonych mentorów i mentorki. Błędów – które uważamy za niezwykle groźne i niebezpieczne – szczególnie dla mentees.
Podobne wyzwania stoją przed wszystkimi osobami, które zajmują się procesami rozwojowymi lub pomocowymi oraz osobami odpowiedzialnymi za employer branding i wdrażanie programów mentoringowych w organizacjach. Webinary są dedykowane dla:
WEBINAR 1. Mentor uwikłany - granice bezpieczne i granice niebezpieczne.
Prowadzący:
Piotr Ciacek - Akredytowany na poziomie Senior Practitioner Mentor EMCC Global, partner zarządzający Stibitz, konsultant wiodący i trener Szkoły Mentorów Biznesu, superwizor
Marta Skrzydelska - trenerka Szkoła Mentorów Biznesu, mentorka, coach, superwizorka
Aby proces mentoringowy zadziałał i był skuteczny potrzebna jest ta tzw. "chemia", którą wszyscy rozumiemy, ale która za każdym razem ma inną naturę. Kolejna potencjalna dysfunkcja w profesjonalnych procesach mentorigowych, jaką się zajmiemy, dotyczy właśnie "chemii". Jest to wyzwanie ostatnie, ale wcale nie najmniej istotne.
Jedną z podstawowych potrzeb psychologicznych człowieka jest (oczywiście w dużym uproszczeniu) chęć, abyśmy byli lubiani i aby nasz wizerunek w oczach innych był pozytywny.
Podczas prowadzenia procesów mentoringowych mentor jest wyjątkowo narażony na to, aby tej potrzebie ulec i niekiedy, często nieświadomie, tak prowadzić proces, aby otrzymywać satysfakcjonującą informację zwrotną. Tkwienie w tego typu narracji może doprowadzić do pogłębienia się tendencji unikania "niewygodnych prawd".
W trakcie webinaru rozmawialiśmy o:
WEBINAR 2. „Analiza transakcyjna w mentoringu - kiedy mentee chce być dzieckiem"
Prowadzący:
Piotr Ciacek - Akredytowany na poziomie Senior Practitioner Mentor EMCC Global, partner zarządzający Stibitz, konsultant wiodący i trener Szkoły Mentorów Biznesu, superwizor.
dr Mirosława Straburzyńska - Psychoterapeutka, superwizorka Polskiego Towarzystwa Psychologicznego
Pułapka nadopiekuńczości jest podstawowym wyzwaniem dla mentorów o wysoce empatycznej naturze. Niedoświadczeni praktycy łatwo mogą stracić profesjonalny dystans i nieopatrznie wejść w rolę zbyt troskliwego rodzica. Niekiedy sami mentee szybko na ten układ się godzą lub nawet inicjują, wchodząc bardziej lub mniej świadomie w rolę „dziecka”, którym "rodzic" powinien się opiekować.
Im szybciej dostrzeżemy takie uwikłanie Mentee i Mentora tym szybciej unikniemy braku efektowności całego procesu czy wręcz toksycznej relacji, niespełnionych oczekiwań i nieporozumień.
W trakcie webinaru rozmawialiśmy o:
WEBINAR 3. Mentor – jako autorytet ostateczny i rozstrzygający
Prowadzący:
Piotr Ciacek - Akredytowany na poziomie Senior Practitioner Mentor EMCC Global, partner zarządzający Stibitz, konsultant wiodący i trener Szkoły Mentorów Biznesu, superwizor.
Joanna Kucharczyk-Capiga - Executive coach, mentorka, trenerka Szkoła Mentorów Biznesu, team coach
Sukcesy w każdym obszarze niosą ze sobą ryzyko nadmiernej pewności siebie. Mentoring nie jest tu wyjątkiem. Kiedy nasza praktyka wsparta jest pozytywnym feedbackiem od mentee, kiedy możemy obserwować jak znaczący wpływ na rozwój naszych uczniów ma prowadzony przez nas proces i jak skutecznie mentee realizują założone cele, czeka na nas niebezpieczna iluzja nieomylności. Poczucie posiadania zawsze racji jest wyjątkowo niebezpieczną pułapką, której konsekwencje wpływają destrukcyjnie, zarówno na mentee, jak również na samego mentora.
W trakcie webinaru rozmawialiśmy o:
WEBINAR 4. Kiedy proces mentoringowy staje się przedstawieniem "jednego Mentora"
Prowadzący:
Piotr Ciacek - Akredytowany na poziomie Senior Practitioner Mentor EMCC Global, partner zarządzający Stibitz, konsultant wiodący i trener Szkoły Mentorów Biznesu, superwizor.
Jacek Bełdowski - Akredytowany na poziomie Practitioner mentor EMCC Global, trener Szkoły Mentorów Biznesu, Opiekun Merytoryczny Programu Mentoringowego Fundacji Liderek Biznesu
Niespełnione ambicje potrafią upomnieć się o siebie, w bardziej lub mniej dotkliwy sposób na każdym etapie życia człowieka. My - mentorzy nie jesteśmy tu wyjątkiem. Większość profesjonalnych mentorów to spełnieni zawodowo praktycy biznesowi, którzy po sukcesach na ich ścieżkach kariery, zdecydowali się na wsparcie i pomoc młodszym stażem lub kompetencjami mentee. Wiemy, że, aby prowadzone przez nas procesy mentoringowe były skuteczne, muszą dotyczyć obszarów, w których zawodowo się zrealizowaliśmy.
Pułapka, która na nas czeka w tym aspekcie procesu, to chęć zrealizowania lub też poprawienia naszych niedokończonych lub zakończonych zagadnień, ale, które z perspektywy czasu byśmy zrobili inaczej lub chociaż odrobinę poprawili. Jeżeli ulegniemy tej chęci, wówczas istnieje ryzyko, że zawłaszczymy proces, który stanie się przedstawieniem jednego aktora.
W trakcie webinaru rozmawialiśmy o:
Piotr Ciacek - Akredytacja EMCC EIA Senior Practitioner, ICF PCC, JMT
dr Mirosława Straburzyńska - psychoterapeutka, superwizorka z 30 letnim stażem zawodowym. Absolwentka Instytutu Profilaktyki Społecznej i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom 1980).
Joanna Kucharczyk-Capiga - Akredytacja ICF PCC
Executive Coach, Mentor, Team Coach, Trener z kilkunastoletnim doświadczeniem na rynku polskim i międzynarodowym. Wykładowca akademincki. Specjalizuje się w indywidualnych i grupowych procesach coachingowych, mentoringowych oraz szkoleniach skierowanych do kadry zarządzającej. Zaprojektowała i realizowała cykle szkoleń oraz programów rozwojowych dla wielu branż m.in.: finansowej, konsultingowej, motoryzacyjnej, farmaceutycznej, prawniczej, FMCG, rządowej, uczelni wyższych oraz NGO’s. Liderka i autorka szkoły Business Coaching Diploma w PwC. W latach 2012-2014 Prezes European Mentoring & Coaching Council Poland.
Marta Skrzydelska - Akredytacja ICF ACC
Coach, mentor, superwizor. Specjalizuje się w coachingu managerskim i coachingu kariery. Wspiera liderów na drodze do zmiany zawodowej, pomaga im znaleźć wewnętrzną siłę i odwagę do działania. Interesuje się rolą autentyczności w rozwoju. Socjolog (Lancaster University). Od 11 lat współtworzy Uniwersytet Otwarty UW, gdzie m.in. kierowała sekcją szkoleń, projektując i wdrażając kompleksowe programy rozwojowe dla organizacji. Wybrani klienci: PwC, Ambasada Niemiec, PAP, WUM, Newseria, CBA, SOS Wioski Dziecięce, CHEP Europe.
Jacek Bełdowski - Akredytowany Coach i Mentor EMCC
KOSZT DOSTĘPU
PROGRAM | KORZYŚCI | DLA KOGO | OPIS WEBINARÓW | PROWADZĄCY