X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
         
PL | EN
 
 
 
 
Czym według Ciebie jest autentyczne przywództwo?
Krystyna Boczkowska
 
 
Czym według Ciebie jest autentyczne przywództwo?
Kto jest autentycznym przywódcą?
Czy można się tego nauczyć?
Jaki styl przywództwa preferujesz?
 
Współczesny świat określany skrótem VUCA (zmienność, niepewność, złożoność, niejednoznaczność) to czas dla autentycznych liderów, którzy uzbrojeni w nowe kompetencje i wspierani przez silnie zmotywowany zespól, poprowadzą firmę na szczyt sukcesu. Świetni liderzy to najważniejsza przewaga konkurencyjna.
 
Niezwykle dynamiczne otoczenie biznesowe i wyzwania stojące przed każdym przedsiębiorstwem ze strony klientów, konkurencji, właścicieli i akcjonariuszy sprawiają, iż nie da się osiągnąć większych rezultatów dotychczasowymi metodami.
 
O przewadze przedsiębiorstw wyposażonych w te same narzędzia, softwary i technologie oraz oferujących podobne rozwiązania produktowo-technologiczne, decydują coraz bardziej aktywa niematerialne takie jak kultura organizacyjna, relacje, talenty, reputacja, wiedza i zaangażowanie. Listę aktywów niematerialnych otwiera lider/przywódca, którego zadaniem jest umiejętne wydobywanie potencjału ukrytego w ludziach.
 
Współczesny lider w warunkach charakteryzujących się dużą nieokreślonością musi wcielić się w lidera zmian, przywódcy, managera wiedzy, managera przedsiębiorcy, managera zarządzającego zespołami i ryzykiem, analityka, trenera oraz mistrza dbającego o swoje wysokie kompetencje. Wymaga to większych umiejętności interpersonalnych, skupienia wokół siebie zaangażowanych ludzi, przejrzystego systemu wartości i przede wszystkim wypracowania celu, który inspiruje pracowników i pozwala się czuć częścią grupy połączonej wspólnym interesem.
 
Mamy zatem do czynienia ze zmianą paradygmatu lidera; przywódca „zorientowany na wyniki” ustępuje na rzecz przywódcy skoncentrowanego na relacjach. Nie oznacza to rezygnacji z dążenia do jak najlepszych rezultatów a jedynie zmianę sposobu działania, które umożliwiają jego współpracownikom zwiększenie wydajności i motywacji.
 
Jakich szczególnych kompetencji oczekujemy od autentycznego przywódcy? Okazuje się, że o sukcesie nie decyduje już wysokie IQ (iloraz inteligencji). Warunkiem sukcesu jest wysoki poziom inteligencji emocjonalnej, kompetencji osobistej człowieka w rozumieniu zdolności diagnozowania własnych stanów emocjonalnych oraz innych osób, jak też zdolności używania własnych emocji i radzenia sobie ze stanami emocjonalnymi innych osób.
 
Wysoki poziom inteligencji emocjonalnej odgrywa kluczowe znaczenie w kreowaniu sukcesu zawodowego gdyż jest zbiorem cech, które umożliwiają pokonywanie wyzwań stawianych współczesnym liderom jakimi są radzenie sobie ze stresem, wytrwałość w dążeniu mimo niepowodzeń, panowanie nas sobą i niepoddawanie się zmartwieniom. Badania i obserwacje ludzi biznesu pokazały, że około 40-45% sukcesów zawodowych wynika z wiedzy. Reszta to wkład własny managera.
 
Coraz częściej można spotykać opinie w fachowej prasie, iż kobiety z uwagi na swoje talenty i zasoby, które są przez współczesny biznes bardzo pożądane - holistyczne myślenie, lepsza komunikatywność, rozważne podejmowanie decyzji, permanentne podnoszenie kwalifikacji, podtrzymywanie więzi, przywiązywanie mniejszej wagi do hierarchii - mogą lepiej sprostać oczekiwaniom rynku. Tę opinię potwierdziła ankieta opisana w „Doktrynie Ateny”, w której respondenci zapytani o pożądane współcześnie cechy przywódcy wskazali te, które powszechnie przypisywane są kobietom.
 
Czyli czas na - trochę niesłusznie zapomnianą - inteligencję emocjonalną oraz ciągle niedoceniane kobiety.
« Powrót do listy wpisów