X
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Regulamin serwisu.
         
PL | EN    KONTAKT
 
 
 
 
Lider przyszłości i jego zespół
Dr Agnieszka Romańczuk, VP Human Resources EMEA, AVON
 
 

Istnieje niemal powszechne przekonanie, że przywództwa można się nauczyć. Przekonanie to oparte jest głównie na obowiązujących definicjach przywództwa, które mówią, że jest to umiejętność wywierania wpływu na zespół, celem osiągnięcia założonych celów. Podstawą przywództwa jest „dobry menedżer”, który nie tylko inspiruje, motywuje i wyzwala w pracownikach chęć do działania, ale również wskazuje kierunek. 

Jak mówi moje doświadczenie, nie zawsze jednak sama umiejętność kierowania zespołem wystarczy, aby osiągnąć sukces.  Kluczowym, okazuje się właściwy  proces rekrutacji i dobór pracowników z odpowiednimi kwalifikacjami.  

Rozwój technologii i łatwość dostępu do niej skłania współczesnych liderów do zastanawiania się jakie kompetencje porządane są obecnie na rynku pracy. Poza wiedzą teoretyczną niezbędne są konkretne umiejętności praktyczne. Dzięki reformie szkolnictwa możliwe jest elastyczne kształcenie absolwentów poprzez zastosowanie „szytych na miarę” programów edukacyjnych. Uczelnie wyższe współpracują ze światowymi korporacjami celem stworzenia programów ułatwiającym absolwentom wkroczenie na rynek pracy, poprzez zdobycie porządanych przez pracodawców kompetencji.

Zwiększającą się świadomość w zakresie edukacji potwierdza fakt, że ponad 83% społeczeństwa deklaruje chęć podwyższenia swoich umiejętności zawodowych, podejmując tym samym świadomą decyzję o inwestycji w siebie i zarządzaniu swoją karierą zawodową.

Czołowe korporacje wkraczające na lokalne rynki coraz częściej inwestują w swoich pracowników, zapewniając im możliwość doskonalenia swoich umiejętności, co ważne, liderzy przyszłości, nabytą wiedzę będą wykorzystywać nie tylko z korzyścią dla rozwoju własnej kariery zawodowej, ale również, albo przede wszystkim, z korzyścią dla firmy.

Jaka jest zatem charakterystyka lidera przyszłości?

Według moich obserwacji,  dobry menedżer nie tylko posiada umiejętność zarządzania personelem, ale również ma wysoce rozwiniętą inteligencję emocjonalną, propaguje kulturę firmy, organizację uczącą się i innowacyjne pomysły.  Jest prowodyrem zmian i z charakterystyczną dla tej jednostki  charyzmą, zaraża energią.

Dobrzy liderzy potrafią zlecić innym wykonywanie wielu zadań; muszą tak robić, gdyż inaczej utonęliby w drobiazgach. Sobie zostawiają tylko jedną rzecz, która wykonują doskonale, tę jedyną rzecz, od której wszystko zależy. Rzecz, która określa pewne standardy i która zapewnia im miejsce w historii. Po prostu działają.”  Frances Hesselbein

« Powrót do listy wpisów